Porównanie dramatu szekspirowskiego z dramatem romantycznym
Dziś jednak nie o dramacie antycznym będziemy mówić, a będziemy porównywać dramat szekspirowski z dramatem romantycznym.
Dramat szekspirowski to rodzaj dramatu wykreowany przez Williama Szekspira (Shakespeare). Uważa się, że ten rodzaj dramatu jest prekursorem dramatu romantycznego. Przykładami dramatu szekspirowskiego może być „Makbet” Williama Szekspira, a dramatu romantycznego „Dziady cz. III” Adama Mickiewicza.
Oba dramaty odrzucają zasadę trzech jedności: miejsca, czasu i akcji, czyli odchodzą od zasad dramatu antycznego.
- W Makbecie wydarzenia rozgrywają się w czterech różnych zamkach szkockich, wrzosowiskach, jaskini wiedźm, lesie Birnam, na dworze angielskiego króla Edwarda
- w Dziadach cz. III wydarzenia odbywają się od 1 listopada 1832r. do nocy dziadów 1833r. w wielu miejscach: więzieniu, Wilnie, Warszawie, domku wiejskim pod Lwowem oraz w Rosji.
W obu dramatach w odróżnieniu do dramatu antycznego pojawiały się sceny zbiorowe. Była to nowość dla dramatów szekspirowskich i zachowała się do dramatów romantycznych (w dramatach antycznych występowali tylko mężczyźni, a w scenie mogło występować maksymalnie 3 aktorów). Poza tym w przypadku obu dramatów łączy się fantastykę i realizm w świecie przedstawionym:
- w Dziadach cz. III np. scena VII Salon warszawski oraz Duch i chór archaniołów w scenie III
- w Makbecie wystarczą wspomniane trzy wiedźmy.
W obu dramatach występują bohaterowie dynamiczni, którzy przechodzą psychologiczną przemianę. (np. Makbet – Lady Makbet; Dziady cz. III – Konrad). Za to różnicą między tymi dramatami będzie tragizm postaci:
- w dramatach szekspirowskich panowała zasada, że bohater jest kowalem swojego losu
- w dramatach romantycznych występowała niewola duszy niezależna od bohatera
- dla przypomnienia wspomnę, że tragizmem w dramatach antycznych było fatum ciążące nad bohaterem.
W dramacie szekspirowskim wprowadzono podział na akty i sceny, zachowało się to do dramatu romantycznego. W dramacie szekspirowskim także zerwano z zasadą decorum (zasadą stosowności), mieszano więc style i wątki: styl wysoki obok stylu niskiego i wątek tragiczny obok komicznego.
Trzeba jednak wspomnieć, że dramaty te różnią się kompozycją:
- w Makbecie kompozycja jest zamknięta, poszczególne sceny są ze sobą ściśle powiązane
- w Dziadach cz. III kompozycja jest luźna i otwarta (sceny nie wiążą się ściśle ze sobą i występuje brak ciągu przyczynowo-skutkowego).
Nowością w dramatach romantycznych był synkretyzm rodzajowy. Widać go np. w Dziadach cz. III Adama Mickiewicza, ale i w innych jego dziełach. Wprowadzono do dramatu inne rodzaje literackie takie jak epika (Ustęp w Dziadach cz. III), bajka (bajka Żegoty), opowiadanie (opowiadanie o Cichowskim).
Warto wspomnieć, że dramaty romantyczne często były asceniczne, czyli trudne do wystawienia na scenie (inaczej niż za czasów dramatów antycznych, które były pisane z myślą o wystawieniu na scenie).
Bibliografia:
Dziady cz. III czas i miejsce akcji – zeszyt do języka polskiego
Opracowanie lektury Dziady cz. III – zeszyt do języka polskiego
Porównanie typów dramatów – zeszyt do języka polskiego
Kompozycja dramatów, synkretyzm rodzajowy, asceniczność – wiedza z lekcji języka polskiego, zeszyt do języka polskiego
Komentarze
Prześlij komentarz